top of page

De Brusselse Jeugdhuizen

Project B is al langer op zoek naar jong opkomend talent in de hoofdstad van Europa. Wij gaan vandaag op speurtocht naar waar men zo’n jongeren kan spotten in Brussel. Er bestaan al 1001 initiatieven om creatieven in Brussel een duwtje in de rug te geven: van talentenjachten en wedstijden tot de vele evenementen zoals ‘lokale helden’. De mogelijkheden om als muzikant of kunstenaar in het vizier te komen zijn gigantisch. Maar helaas, niet iedereen vertrek vanuit dezelfde startblokken… Financieel is het niet voor iedereen eenvoudig om zich als artiest te kunnen ontplooien. Ook het netwerk is belangrijk in de culturele sector, dat is niet iedereen met de paplepel ingegeven. Voor de jongeren in deze situaties is het interessant om in de richting te gaan kijken van de Brusselse jeugdhuizen. Wat doen deze organisaties? Hoe geven zij kansen aan jongeren om open te bloeien? En welk talent stroomt hieruit?


Wat zijn deze Brusselse jeugdhuizen en wat doen ze?

Een jeugdhuis is simpelweg een ontmoetingsplaats waar alle jongeren welkom zijn, vaak richten ze zich op de leeftijdsgroep 14-30 jaar oud. Het is een plaats voor en door jongeren georganiseerd, elk jeugdhuis in Brussel wordt ook door jonge ketjes van haar kern bestuurd. Zij bepalen de activiteiten en evenementen die ze in hun eigen jeugdhuis organiseren! Dit is een plek waar jongeren ‘zotte dromen waar kunnen maken’ zoals ze het zelf vertellen op de website van Formaat.


Wat wordt er dan allemaal georganiseerd in een jeugdhuis? Dat wordt in grote mate bepaald door de jongeren zelf. Elk ingenieus voorstel kent zijn plaats in één van de vele organisaties in Brussel. Een jeugdhuis stimuleert jonge mensen om de touwtjes in handen te nemen. Hun actieve inzet zorgt ervoor dat een jeugdhuis voortdurend blijft evolueren.

Willen de jongeren een vaardigheid aanleren? Dan kunnen zij deelnemen aan de vele workshops die het jeugdhuis organiseert om de jongeren creatieve skills mee te geven. Ook pure entertainment zoals een toernooitje Mario Kart kent zijn plaats in het jeugdhuis. Zelfs jonge muzikanten die als band een plek zoeken om te repeteren, zijn in vele faciliteiten meer dan welkom om te komen jammen.

Het jeugdhuis organiseert ook diverse evenementen en biedt een locatie om creatieve ideeën om te zetten in en volwaardige gebeurtenis. Het ondernemerschap van de jongeren wordt gestimuleerd: ‘Een klassieker is natuurlijk het organiseren van feesten, dat is wat er voornamelijk bij ons gebeurd’ zo getuigt Ramona, voorzitter van jeugdhuis Tongeluk in Ganshoren. Dat is ver van het enige dat op touw wordt gezet, ook open podia of zelfs rommelmarkten vinden hun plaats op deze locaties. Elk jeugdhuis stimuleert haar leden en niet-leden om te blijven innoveren en helpt bij de creatieve ontplooiing van haar jongeren.


Nu heeft de sector een zwaar jaar achter de rug. Door Covid-19 zijn heel wat evenementen en initiatieven niet door kunnen gaan, wat niet alleen financiële moeilijkheden bracht. 12 tot 18-jarigen mogen volgens bepaalde strikte richtlijnen samenkomen en 18-plussers zijn helemaal niet meer welkom. Volgens Ramona is dit niet het enig probleem: ‘Over het algemeen zijn jeugdhuizen veel minder populair, daarom proberen wij de interesse weer aan te wakkeren bij het jong publiek. Corona is er natuurlijk ook voor iets tussen geweest. Het is heel lastig om onze kern te behouden. We zijn vaak bezig met jonge mensen rond de 15-16 jaar omdat de ouderen vaak sneller weg zijn. Die vinden we dan ook en dan komt Corona roet in het eten gooien, op dat moment wordt het heel lastig om die te behouden.’. Op dit moment is het nog steeds onmogelijk voor jeugdhuizen om grote, winstgevende evenementen te organiseren. En ook al krijgen ze steun van de gemeente en van de Jeugdhuizen Ondersteuning Brussel VZW (JHOB), verkeren ze nog steeds in moeilijk vaarwater.


Om te begrijpen wat een jeugdhuis allemaal doet voor de jonge Brusselaren, interviewde wij Ramona, van Tongeluk in Ganshoren. In een klein afgelegen hoekje, tussen het bos en verschillende sportfaciliteiten, vinden we het jeugdhuis waar nochtans zoveel jonge ketjes al wilde nachten hebben beleefd. Het jeugdhuis staat nu al 50 jaar op dezelfde locatie in de wijk en klinkt bij velen inwoners niet onbekend in de oren.


Hey Ramona, wie zijn jullie en waar zouden mensen jullie van kunnen kennen?

‘Wel wij zijn jeugdhuis Tongeluk in Ganshoren, wij organiseren een heleboel activiteiten. Voornamelijk feestjes maar ook bijvoorbeeld filmavonden. Denk maar aan evenementen zoals Bassfaced, Open Air, scouts en chiro en feestjes (Jet Set & Aspirina) … Een hele hoop gebeurtenissen, het zijn er echt al veel geweest (lacht).’


Een jeugdhuis is, zoals de naam het zegt, daar voor de jeugd. Hoe zien jullie zelf jullie rol voor deze jongeren?

‘Wij als raad van bestuur zijn vooral bezig de kern, we proberen veel jonge mensen naar het jeugdhuis te lokken waar zij hun hulp mogen komen aanbieden en misschien zelf lid te worden. Daarnaast is het jeugdhuis zelf bezig met het uitwerken van ideeën en concepten van ketjes. Zij stappen dan zelf naar de kern en leggen daar hun plannen op tafel. Soms is dat om feestjes te organiseren, soms om heel andere wilde projecten tot leven te brengen. Zoals bijvoorbeeld jonge gasten die onlangs zijn gekomen met als plan om een soundsystem te bouwen, heel ambitieus dus!’


Welke hulpmiddelen bieden jullie dan aan? Mensen komen af met hun ideeën, maar wat daarna?

‘Wij bieden echt ondersteuning qua organisatie, dat het nu financieel is of om materiaal uit te lenen. We gebruiken onze contacten om hen daarin te helpen. Ook voorzien wij altijd drank, omdat Tongeluk samenwerkt met een brouwer en mogen zij dan bepalen welke drank ze daarvan wensen. We maken voor hen ook een kassa. Kortom doen wij al het lastig organisatiewerk en geven wij hun gewoon de vloer om hun concept goed uit te werken, het creatief aspect ligt volledig bij hen.’


Merken jullie dat daar ook interesse voor is? Maken veel jongeren die stap naar het jeugdhuis?

‘Goh… Dat fluctueert nogal. Toen ik jonger was zeker! Maar nu is die interesse wel sterk gedaald. Jongeren zitten volgens mij nu al vanaf jongere leeftijd op café in het centrum van Brussel, en dat klinkt voor hen misschien aanlokkelijker dan in een uithoek van Ganshoren te gaan afspreken. We proberen nu heel hard om die interesse daarvoor terug aan te wakkeren. Jonge artiesten die al een concreet idee hebben, die vinden wel de weg naar ons! Maar het is moeilijker geworden om de kern van ons bestuur levende te houden.’


En die jonge artiesten die aan jullie deur komen kloppen, wie zijn dat? Hebben die een bepaald profiel?

‘We hebben altijd onze residents van het jeugdhuis zelf natuurlijk! Die zijn meestal ook al lid van het jeugdhuis. Externen worden soms ook geïnspireerd door onze kernleden om een nieuwe hobby uit te oefenen en beginnen dan zo aan hun passie. Heel vaak krijgen wij ook een mix doorgestuurd via Soundcloud van DJ’s, het ene al beter dan het andere.

Tuurlijk moeten wij ook een selectie maken van de artiesten die een plaats hebben binnen ons jeugdhuis en welke stijl dat wij willen brengen. Op een feest proberen wij altijd te werken met één bepaald genre. Dat betekent echter niet dat wij jonge artiesten zomaar afkeuren. Wij vertellen hun dan dat ze op bepaalde evenementen niet passen, maar onthouden hun werk wel voor een ander gebeurtenis! Dat geldt ook voor livemuziek, als de mogelijkheid er is, laten we ze met plezier optreden/repeteren in ons etablissement! We sluiten niemand uit en rijken soms zelf uit naar de artiesten om bij ons te komen.’



Vind je dat er genoeg initiatieven zijn in Brussel om de jonge creatievelingen te steunen?

‘Ja natuurlijk is voor ons JHOB heel belangrijk. Zij ondersteunen niet alleen ons en de andere jeugdhuizen maar al hun artiesten in het algemeen. Maar dat is niet altijd rozengeur en mannenschijn, zo is bijvoorbeeld Jeugdhuis DAR nog steeds in de problemen omdat ze nu al jaren op zoek zijn naar een nieuwe locatie. Dus de hulpmiddelen zijn er wel, maar soms missen we de nodige ondersteuning van de stad zelf. Ook al krijgen we hulp van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, dus ik wil het zeker niet minimaliseren! Er zijn wel super veel initiatieven hoor, maar die zijn niet altijd bij iedereen bekend.’


Dat snap ik ja, maar hebben jeugdhuizen dan misschien een slecht imago?

‘Met de gemeente van Ganshoren hebben wij een goeie band, daar is er geen enkel probleem. Daarentegen schiet het concept jeugdhuis in het algemeen bij veel mensen in het verkeerde keelgat, ze associëren dat met geluidsoverlast en alcohol. Wij doen dan ons best om deze problemen te voorkomen maar die slechte reputatie is er zeker wel. Natuurlijk zijn wij daar mede voor verantwoordelijk, een verhaal heeft altijd twee kanten. Met het imago ben ik niet al te veel bezig, ik probeer vooral nu de jongeren terug te motiveren om bij ons in bestuur te komen. Hopen dat de jeugdhuizen weer hip zijn bij de jeugd!’


Zit de coronacrisis daar voor iets tussen? Bij die populariteit?

‘Ja, sowieso heel veel. We zijn elk jaar bezig met echt jongere mensen, rond de 16-17 omdat die ook langer blijven. Die hadden we dus gevonden, voor de crisis, maar ja toen kwam de eerste golf en is het enorm lastig om die mensen gemotiveerd te houden… Dat is heel erg lastig geworden. Ook jonge artiesten kunnen wij nu niet helpen, ze mogen gewoon niet meer optreden of welk project dan ook organiseren, wat maakt dat ze ook niet terugkeren. Heel frustrerend is dat geweest voor ons… De motivatie van de kern is er minder en artiesten verliezen hun voeling met het jeugdhuis.’


Hoe hard werden jullie getroffen door de crisis? Heeft dat zware gevolgen gehad voor het jeugdhuis?

‘Zoals ik al eerder zei, is de grootste impact de motivatie bij de mensen zelf. Zowel bij de kern als bij de fervente jeugdhuisbezoekers. Het is heel moeilijk om die motivatie erbij te houden, zeker bij vrijwilligers, die moet je bezighouden. En financieel, ook al mogen we in normale tijden op een feest al blij zijn dat we break-even draaien of een beetje winst maken, is het toch die ene reserve die ons de mogelijkheid geeft om eens te investeren in bijvoorbeeld nieuw materiaal of een duurdere DJ, etc. We zijn natuurlijk al blij dat onze subsidies vaak onze basiskosten al dekken!

Ook zijn er sommige maatregelen die ik minder snap, mensen mochten bijvoorbeeld in een bubbel van 10 per tafel komen zitten tijdens onze zomer picknick, maar dan mogen ze niet dansen?’



Heeft de Coronacrisis jullie ook belemmerd in jullie taak als jeugdhuis denk? Tegenover de jongeren?

‘Ja, zeker! Een jeugdhuis leeft ook op naambekendheid. Veel mensen die hier komen zijn via via of door affiches die hangen op school enzovoort, zo is dat toch voor mij gebeurd. En dat is ook nu veranderd met de crisis, het verlies aan populariteit heeft veel aan de crisis te danken. Maar ik blijf positief naar de toekomst toe, een jeugdhuis is en zal er altijd blijven! Het is ook zodanig gelinkt aan externen, dat het nu jonge artiesten zijn of scoutsfeestjes, dat deze infrastructuur wel noodzakelijk is! Wij hebben bijvoorbeeld gefocust op feestjes, omdat wij dat het liefste doen. Een ander bestuur kan hier gemakkelijk een studio van maken, of een fotografiecursus, er zijn 1001 mogelijkheden hier!’


Wat zijn dan jullie toekomstplannen?

‘Dansen (lacht)! Nee we willen vooral terug staan waar we voordien stonden, en we willen vooral een nieuwe jongere kern hebben die het later van ons overneemt! Ik wil dat de nieuwe generatie begrijp hoe veel je eigenlijk uit een jeugdhuis kan halen en wat voor mooie projecten daaruit kunnen komen. We hebben het volle vertrouwen in de jeugd. We hopen dat ze aan Tongeluk hun eigen twist geven en dat het jeugdhuis zo blijft evolueren!’


Goed, hartelijk dank voor deze mooie woorden Ramona!

Met al deze informatie in gedachten leek het voor ons ook interessant om te gaan kijken naar het jong talent dat uit het milieu van jeugdhuizen is gegroeid. Een van de vele artiesten die voortvloeit uit het jeugdhuis is de 22-jarigen Ruben van Hal, eerder gekend onder de DJ-naam Odssey. Hij begon op zijn 14 jaar met draaien nadat hij een workshop had gevolgd in het jeugdhuis de Schakel in Sint-Lambrechts-Woluwe. Hij draaide ook al meermaals op een van de grootste festivals ter wereld: Tomorrowland. Vandaag is hij naast DJ ook producer en is hij gesigneerd bij het platenlabel Smash The House. Project B koos ervoor om hem te interviewen over zijn parcours.


Dag Ruben!

Hey!


Jij komt dus uit het jeugdhuismilieu en hebt heel veel gedraaid op lokale feestjes in Brussel. Zou jij snel even jouw muziekstijl willen omschrijven, wat draai jij als DJ?


Ik draai elektronische dancemuziek, ietwat ‘commerciëler’. Altijd vrolijke muziek, en echt happy mood! Als ik op podium sta dan kan je aan mij zelfs niet merken dat ik kapot ben, of wanneer het een dagje niet meezit, verandert dat niets aan het feit dat ik mij 100% geef en het vrolijk hou in mijn stijl. Daarmee krijg ik ook altijd mijn publiek mee. Als producer werk ik ook altijd heel vrolijk, mijn melodieën zijn er om mensen op te peppen! Dat is ook wat ik van het krijg als feedback, dat geeft mij de nodige motivatie. Ook in een single die ik vorige zomer uitbracht ‘Summer of Love’ was een heel erg oppeppend nummer (samen met Robbie Rosen), het zit gewoon in mijn DNA denk ik (lacht).


Jij komt ook uit het milieu van de jeugdhuizen in Brussel, waar heeft dat jou gebracht? Wat is voor jou een hoogtepunt geweest in jouw carrière?


Roh, ik denk dat een van de hoogtepunten toch wel spelen op Tomorrowland in 2017 blijft. Dat was ook het leukste optreden dat ik had, ik mocht 1u30 spelen in plaats van slechts 1uur, dat maakt echt een heel verschil. Het was natuurlijk niet de mainstage, maar het was groter dan alles wat ik ervoor had gedaan. Gewoon het status al van het festival was voor mij ongelofelijk. Ook al was het in het begin heel stressvol, ik heb me daar rot geamuseerd!


Hoe ben je daar geraakt? In Tomorrowland?


Wel heel stom, gewoon een mail gestuurd! Die persoon was toen de manager van Dimitri Vegas en Like Mike. Hij is ook CEO van Tomorrowland en het was echt heel vreemd dat hij mij een kans heeft gegeven, maar ik was er onwaarschijnlijk gelukkig mee! Ik heb ook veel gedraaid op de Pride in Brussel en in heel veel nachtclubs, maar dit overtrof alles!

Mijn boodschap naar de andere jongeren is gewoon: durf! Een nee heb je, een ja kan je krijgen. Ook al zullen er dagen zijn met tegenslagen, niet opgeven! Met een beetje geluk kan je heel ver raken.


Wat kan je me vertellen over het jeugdhuis? Wat heeft het jeugdhuis voor jou gedaan?


Zeker! De DJ-sessie die ik in De Schakel volgde heeft mij enorm veel geholpen! Ik ben daar destijds met een vriend naartoe gegaan. Ik heb daar ook leren beatmatchen en andere technieken aangeleerd. En ik heb van een verantwoordelijke bij JHOB ook extreem veel kansen gekregen om te mogen spelen, die mensen hebben mij honderden opportuniteiten gegeven!


Denk je ook dat het zonder hun hulp gelukt zou zijn?


Ik denk het niet, ze hebben mij veel bijgebracht, ook qua techniek. Die gratis sessies hebben mij echt wel geholpen! Met die sessies hebben ze heel veel mensen geïnspireerd, en ik ben daar eentje van. Ik zou heel graag ook een workshop willen geven in het jeugdhuis, ik merk dat daar onwijs veel jongeren op afkomen en wil op mijn beurt de jeugd inspireren! Niet iedereen heeft dezelfde kansen, en daar kan een jeugdhuis echt mee helpen. En geeft je ook die extra motivatie om niet op te geven.

Ik zou wel niet meer draaien op fuiven van het jeugdhuis zelf, gratis draaien dat doe ik niet meer en ik heb ook kosten dus daar hangt een prijskaartje aan, ook al doe ik het niet voor het geld. Dat haalt niets weg van het feit dat ze heel veel voor mij hebben betekend.


Hartelijk dank Ruben!


Interesse in de muziek van Odysee? Deze kan je terugvinden op volgende websites en op zijn sociale media platformen!



De Brusselse jeugdhuizen bieden een waaier aan opportuniteit voor jonge creatievelingen en ondernemers. Deze etablissement dienen met hun vaak unieke locatie om de meest uiteenlopende initiatieven en buitengewone ideeën waar te maken. Jong opkomend talent in de hoofdstad mag er zeker eens gaan denken om zelf een kijkje te gaan nemen inde vele jeugdhuizen verspreid over de hele hoofdstad, de kans dat ze jongeren met open armen ontvangen is quasi zeker. Het is een mooi startpunt voor iedereen die iets wilt ondernemen, wie weet kunnen er nog ambitieuzere projecten uit voortvloeien. Zoals we met Ruben hebben gezien, kan je klein beginnen in wat jeugdhuizen te draaien, en eindigen op één van de belangrijkste festivals ter wereld. Nu is het met de coronacrisis altijd wat lastiger, zowel voor artiesten als voor jeugdhuisverantwoordelijken. Maar zodra de maatregelen weer versoepelen, staan de deuren weer open voor alle ketjes met ‘zotte dromen’.

bottom of page